Sledujete televízne magazíny pre záhradkárov? Všímate si, o čom väčšinou sú a akým témam sa venujú? Aké ponúkajú riešenie a aké druhy produktov sa v nich objavujú? Aké metódy úpravy a udržiavania záhrad sú v nich prezentované? Každý, kto má skúsenosti s obrábaním zeleninovej, ovocnej alebo aj okrasnej záhrady, musí len hlavou krútiť, keď vidí, ako sa rýchlo „zabúda“ na osvedčené, jednoduché a účinné spôsoby a prezentujú sa moderné metódy, ktoré ale majú len jedno spoločné.
Prakticky každá televízia má svoj program pre záhradkárov. Alebo skôr program o prerábaní záhrad. Aj keď hovoriť o 200 metrov štvorcových veľkom pozemku, obohnanom dvojmetrovým betónovým plotom záhrada, je odvážne. Takéto pozemky pri domoch sa vyskytujú v nových satelitoch a spoločnou črtou všetkých vlastníkov takýchto domov je to, že nemajú čas. Nemajú čas na dom, nemajú čas na záhradu, nemajú čas ani na seba. A chcú mať záhradu, teda ten kus pozemku, ktorý záhradou volajú, bezúdržbovú. Prakticky ani nejde o záhradu v zmysle pestovania stromov, kríkov, ovocia, zeleniny alebo len kvetov. Je to pre nich len súkromný priestor pred domom.
A realizátori týchto záhrad? Namiesto trávnika štrk, namiesto zelene obrovské kamene. A keď už kvety, tak nasadia letničky. Dobrá inšpirácia. Na budúci rok si môže majiteľ všetky kvety zasadiť nanovo. Samozrejme hneď po tom, ako si ich kúpi.
Presne o to ide. Nadobudol som postupne dojem, že všetky tie inšpiratívne premeny záhrad majú jeden spoločný menovateľ. Presne sa dozviete, čo máte kúpiť. Hoci by ste mohli nasadiť trvalky, a samozrejme sa o ne starať, hoci by ste mohli zasadiť zopár užitočných kríkov a sem tam ich pristrihnúť, vždy sa dozviete, čo treba kúpiť a občas aj to, kde a od koho.
Trávnik najlepšie už hotový ako koberec, pod neho automatickú závlahu, nezabudnite hnojiť. A kosačka musí byť! Lebo je normálne hnojiť a polievať trávnik, aby rástol a potom ho kosiť, lebo rastie. A hnojiť, lebo kosením mu ubližujeme.
Ja chápem, že výroba takého televízneho programu stojí peniaze. A chápem aj to, že televízie žijú zo sponzoringu. Ale naozaj je nutné natĺkať ľuďom cez obrazovku do hlavy postupy, ktoré síce zaistia, že sa o svoju záhradu prakticky nemusia starať, ale súčasne spôsobujú, že neustále musia za niečo platiť, či už pri rekonštrukcii alebo pri prevádzke? Naozaj si v produkcii myslia, že keby uviedli program, ktorý ukáže divákom, ako pri realizácii a prevádzky záhrady môžu ušetriť šikovným postupom a výberom správnych materiálov, že by nezískali dostatok divákov a nezarobili na vhodne cielenej reklame?
Reklama je aj teraz vhodne cielená a určite zisková. No program divákov nič nenaučí. Nie je to škoda?